پژوهشکده مجازی روابط عمومی

پیش بسوی فراگیری روابط عمومی...

پژوهشکده مجازی روابط عمومی

پیش بسوی فراگیری روابط عمومی...

روابط عمومی معناگرا پاسخی به خواسته‌ها و نیازهای مخاطب امروز است

نشست علمی، تخصصی انجمن روابط عمومی ایران با موضوع جهانی شدن و روابط عمومی برگزار شد. به گزارش  (ایسنا)، دکتر امیدعلی مسعودی - رییس دانشکده‌ی ارتباطات سوره - در این نشست با مهم دانستن عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در فرآیند جهانی شدن و تاثیرگذاری تحولات شگرف فن‌آوری‌های نوین در این عرصه‌ها اظهار کرد: این تحولات موجب شده تا شکل جدیدی از روابط عمومی تحت عنوان روابط عمومی معناگرا ایجاد شود. او با بیان دو تئوری‌ غالب در این حوزه تحت عنوان دهکده جهانی و کومه‌ها‌ی انسانی به نقد اینترنت به عنوان فن‌آوری جدید ارتباطات و تاثیر آن بر رویدادهای جامعه بشری پرداخت و اضافه کرد: شاید مهم‌ترین وظیفه این پیشرفت کوچک شدن جهان در ابعاد جغرافیایی، در کنار بزرگ‌ شدن و یا پراکندگی انسان‌ها باشد.

این استاد دانشگاه سیر تحولات فن‌آوری اینترنت را در سه وجه عنوان و خاطرنشان کرد: وجه اول تنها به برداشت اطلاعات از شبکه‌، وجه دوم به همزمانی برداشت و ارایه اطلاعات و وجه سوم نیز به برداشت و انتقال اطلاعات بر مبنای خواسته‌ها اشاره دارد و این یعنی روابط عمومی معناگرا؛ روابط عمومی که تنها به برداشت و انتقال اطلاعات محدود نمی‌شود. به عقیده‌ی وی شاید بتوان گفت که روابط عمومی الکترونیک شامل وجه اول و دوم است اما روابط عمومی معناگرا هر سه وجه را در خود جای داده است. در حقیقت اگر ویژگی‌های روابط عمومی الکترونی را تولید خبر و خبرنویسی پراکنده بدانیم، در روابط عمومی معناگرا تولید، معنا، تفسیر، تجمیع و نظارت حقیقی از ویژگی‌های اساسی است. او همچنین درباره‌ی تفاوت روابط عمومی الکترونی و معنایی ادامه داد: در روابط عمومی الکترونی شما مشاور هستید و در روابط عمومی معنایی یک دستیار. در روابط عمومی الکترونی تولید خبر صورت می‌گیرد در حالی که در روابط عمومی معنایی یک معنا تولید می‌شود در روابط عمومی الکترونی شما یک خبرنگار هستید که بر داده‌ها نظارت‌ هم می‌کنید اما در روابط عمومی معنایی شما یک گزارش‌گر و مفسر هستید که هم نظارت می‌کنید و هم در حقیقت یک روابط عمومی ناظر می‌باشید. رییس دانشکده‌ی ارتباطات سوره در پایان روابط عمومی معناگرا را جوابی به خواسته‌ و نیاز مخاطب امروز دانست و افزود: روابط عمومی معناگرا مخاطب را به طور کامل می‌شناسد به عبارت دیگر در این نوع از روابط عمومی فعالان روابط عمومی به جای اینکه صرفا دستور مدیر را انجام دهند از تفویض اختیار حقیقی بهره‌ می‌گیرند. در این نشست همچنین خسرو رفیعی - دبیر انجمن روابط عمومی ایران - با ارایه‌ی گزارشی از عملکرد هیات مدیره در ماه گذشته و با اشاره به تهیه‌ی مکان جدید برای دفتر انجمن و نیز امکان دیدار اعضای انجمن با هیات مدیره در این دفتر به صورت هر 15 روز یک بار، اظهار کرد: شماره 59 مجله روابط عمومی در ماه گذشته چاپ و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است. ضمن این که در این مدت نمایندگان انجمن در شهرستان‌ها فعالیت‌های خوبی داشتند که از آن جمله نمایندگان انجمن در استان اصفهان قرار است همایش روابط عمومی را در سطح استان برگزار کند و در آینده‌ای نزدیک هم نمایندگان ما در استان‌های دیگر چنین همایشی را برگزار خواهند کرد. در ادامه دکتر محمود دهقان - عضو هیات علمی دانشکده‌ی صدا و سیما - با اشاره به امضای قرارداد همکاری میان انجمن روابط عمومی ایران و دانشکده صدا و سیما در برگزاری همایش بازاریابی، تبلیغات و روابط عمومی اظهار کرد: دانشکده صدا و سیما قرار است همایشی تحت عنوان بازاریابی تبلیغات و روابط عمومی را در آبان ماه سال جاری برگزار کند. وی از تمایل مجریان این همایش در برخورداری از همکاری و نیز بهر‌ه‌مندی از تجارب انجمن روابط عمومی ایران در راستای تقویت و افزیش نتایج علمی و عملی این همایش خبر داد و افزود: همایش بازاریابی، تبلیغات و روابط عمومی به مدت پنج روز از چهارم تا نهم آبان‌ماه در دانشکده صدا و سیما برگزار می‌شود که روز دوم این همایش به موضوعات روابط عمومی اختصاص یافته است. او همچنین با بیان اهمیت بازاریابی و تبلیغات در توسعه‌ی کشور در خصوص جایگاه‌ روابط عمومی در این حوزه تصریح کرد: با توجه به پیشینه‌ی فعالیت روابط عمومی در کشور و آثار مثبت آن بر کارآمدی تبلیغات و بازاریابی در این همایش بین‌المللی سعی می‌کنیم با بهره‌مندی از خرد جمعی به ارتقای علمی و فنی توسعه‌ی اقتصادی صنعتی و فرهنگی کشور کمک کنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد