به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از ستاد خبری سومین جشنواره سراسری روابط عمومیهای برتر بخش غیردولتی کشور، یونس شکرخواه، از اساتید برجسته علوم ارتباطات، در سخنرانی خود که حول موضوع «روابط عمومی، بازاریابی و تبلیغ» بود، روابط عمومی را یک نوع فعالیت جاری دانست که میخواهد تضمین بدهد کمپانیها، شرکتها، نهادها یک انگاره قوی عمومی دارند.
وی اظهار داشت: همچنین فعالیتهای روابط عمومی به توده مخاطب کمک میکند تا درکی از شرکت و محصولات به دست بیاورند. فعالیتهای روابط عمومی از طریق وسایل ارتباط جمعی نظیر مدیا، رسانه، روزنامه و سایت به مرحله اجرا میرسد.
شکرخواه با اشاره به اهمیت بازاریابی، بازاریابی را یک رنج و طیف وسیع ار فعالیتها دانست که اطمینان بخشی میدهد که به طور مستمر روابط عمومیها آماده هستند به نیازهای مخاطبان پاسخ دهند و در مقابل آن یک مابه ازاء دریافت با پرداخت کند.
وی گفت: امروزه با توجه به تغییر سطح نگرش مخاطبان باید به دنبال نیازسنجی مشتری و جایگاهیابی برای محصول در بازار با سپر علم و درک شرایط معاصر باشیم تا به حمایت مطلوب جامعه دست یابیم. در این میان باید به عناصر استراتژی ارتباطی یعنی چه میخواهد انجام دهید، چطور میخواهید آن را انجام دهید، چه وقت، با چه ابزارهائی، توجه ویژه داشت و در مخاطب هدف به دنبال تجزیه و تحلیل بهترین ابزارها برای رسیدن به مخاطب هدف، استراتژی رسانهای، تجزیه و تحلیل رقبا و استراتژی مواجهه با پس فرصتها (نگرشها و رفتارها) باشیم.
شکرخواه معتقد است: در پروسه ارتباطی، پیام قلب استراتژی ارتباط، ابزار اصلی متقاعدسازی مخاطب و معرف ارزشها است. بنابراین ارزشها باید مبنای طراحی پیام باشند، ارزشها باید با گفتمان غالب با گردانندگان افکار عمومی نقاط اشتراک داشته باشد. منافع مستقیم این ارزشها باید برای مخاطبان تشریح شود، از زبان منطبق با مخاطبان استفاده شود و پیامها بیش از انتشار ثبت شوند.
این استاد ارتباطات ادامه داد: پیام یک پیکره محدود از حقایق و مواد واقعی است که پیوسته برای متقاعدسازی و تبدیل باور دیگران به حمل حرکت و چرخش مییابد، اما به یاد داشته باشیم پیام باید برای مخاطب امکان انتخاب و عمل بر مبنای آن انتخاب را فراهم بیارد.
وی در ادامه با بیان این که 5 نوع کارشناس در روابط عمومی مدرن باید حضور داشته باشند، گفت: کارشناسان مدیریت شهرت، کارشناسان مدیریت بحران، کارشناسان امور سرمایه و کار، کارشناسان مدیریت تکنولوژی و کارشناسان مدیریت آنلاین را از جمله کارشناسان روابط عمومی مدرن اعلام کرد.
سومین جشنواره سراسری روابط عمومیهای برتر بخش غیر دولتی کشور از 29 مهر تا اول آبان سال جاری با حضور بیش از 66 روابط عمومی بخش خصوصی و تعاونی با حضور اساتید برجسته علوم ارتباطات در مرکز آفرینشهای فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز به کار کرد