مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت: شناخت جایگاه روابط عمومی و درک آن و بالا بردن درک مدیران از حضور و فعالیت روابط عمومیها بسیار مهم است. محمد جعفر بهداد مدیر عامل ایرنا روز سه شنبه در نشست تخصصی پنجمین کنفرانس بینالمللی روابط عمومی ایران گفت: در دو سال گذشته ، مقامات نظام در ضعف اطلاع رسانی دولت تاکید داشتند و علت این امر جای بحث دارد. وی اظهار داشت: متاسفانه نقش متقابل سازمانها و روابط عمومیها با یکدیگر درک نشده و بیشتر مدیران سازمانی به جایگاه روابط عمومیها در تسهیل و تسریع اجرای برنامههای سازمان مربوطه خود از طریق آنها پی نبرده و روابط عمومی را به درستی درک نکردند. بهداد تصریح کرد: روابط عمومی به عنوان نخستین پایگاه زایش و انتشار بسیاری از اخبار ، تابعی از وضعیت و آرایش سیاسی - اجتماعی محیط فعالیت خود هستند.
مدیرعامل ایرنا به بازسازی یا نوسازی روابط عمومیها از لحاظ عملکردی اشاره کرد و گفت: بر اساس تعریف روابط عمومی در چار چوب رسانه و تاثیر بر تحولات و رویکردهای جامعه خود در جلب تفهیم جایگاه خود برای مدیران سازمانهای مربوطه تلاش کنند.
وی توضیح داد: تمام روابط عمومیهای مجموعههای بزرگ و کوچک در کشورهای مختلف دنیا واحدی به نام (روابط عمومی دنیا) را ایجاد کردند که از زوایه (جهانی شدن) ضرورت دارد از این عنوان (روابط عمومی دنیا) به ارایه تعریف ، تحلیل و تدوین برنامههای درست بپردازیم.
مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: در جهان امروز فناوری ارتباطات و اطلاعات با سرعتی بسیار زیاد ، متنوع و پیشرفته میشود.
بهداد با اشاره به این مطلب ادامه داد: باید عزم خود را برای عبور از آموزههای عصر مدرنیته و ورود به جهانی جدید مبتنی بر ارزشهای مشترک نظیر خلاقیت و عدالت و معنویت حرکت خود را بر این اساس آغاز کنیم و (روابط عمومی دنیا) نیز باید فارغ از آداب و عادات فعلی خود و متناسب با تغییر رویکرد و مطالبات جهانیان مسیر خود را از مبدا (ظلم دموکراتزاسیون) به سوی مقصد (صلح آزادی خواهانه و عدالت گرا) تغییر دهد.
وی گفت: ملتهای جهانی از ظلم و ستم و نابرابری و بیاخلاقی حاکم بر جهانی که تحت تسلط فرهنگ مدرنیته ، خسته و بیزار شدند و روابط عمومیها باید متناسب با این تمایل عمومی جهان ، هدفگذاری ، ساختار و ابزار خود را تعدیل و تنظیم کنند.
بهداد در پاسخ به این سوال که آیا گرفتن هدیه از سوی روابط عمومیها کار درستی است ، افزود: اگر این هدیه به منظور کوتاهی در کار اطلاع رسانی روابط عمومی گرفته شود ، بسیار تخریبکننده است و روابط عمومیها باید از انجام چنین کاری پرهیز کنند.