نشست گفتمانسازی در رسانههای جهانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات برگزار میشود. دکتر محمد سلطانیفر - مدیر گروه علوم ارتباطات واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی - با بیان این مطلب افزود: محور مقالات این همایش شامل تکنیکها و تاکتیکهای تصویرسازی رسانههای جهانی، بررسی سناریوهای مستتر در گفتمانهای رسانههای جهانی، بررسی تطبیقی تصویرسازی رسانههای جهانی در طراحی گفتمان ایران است. وی اضافه کرد: همچنین طراحی گفتمان در رسانههای سایبر، تاثیر قدرت بر گفتمان رسانهیی، تاثیر ایدئولوژی بر گفتمان رسانهای و بررسی انواع تصویرسازیهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی در رسانههای جهانی نیز از محورهای دیگر این مقالات است.
یازده عنوان کتاب در حوزه علوم ارتباطات و روزنامهنگاری بهزودی از سوی دفتر مطالعات و توسعه رسانهها منتشر میشود. فاطمه کیهان - مدیر انتشارات دفتر مطالعات و توسعه رسانهها - با بیان این مطلب اظهار کرد: «گزارشنگاری»، «فتوژورنالیسم (جلد اول)»، «خوانش صفحه بدون قرائت متن» و»آثار برگزیده چهاردهمین جشنواره مطبوعات» عناوین چهار کتاب جدید هستند که بهزودی منتشر میشوند. او درباره این چهار کتاب افزود: کتاب «گزارشنگاری» توسط علیاکبر قاضیزاده به رشته تحریر درآمده است. کتاب «فتوژورنالیسم» نیز تألیفی از کنت کوبر با ترجمهای از اسماعیل عباسی است، ضمن اینکه «خوانش صفحه بدون قرائت متن» هم توسط احمدرضا دالوند تقریر یافته است.
یک رسانه در هر شرایطی رسانه نیست و میتواند نارسانه هم باشد! مهمترین دلیل این اتفاق زمانی است که نسبت به رسانه اعتمادی وجود نداشته باشد، یعنی زمانی که هرچقدر هم رسانه را گسترش میدهیم و تنوع هم دارد، ولی چون اعتماد مخاطب پشت آن نیست، در واقع با یک نارسانه طرف هستیم! در وبلاگی به نشانی http://maziaran.blogfa.com به عوامل متعددی که در ایجاد اعتماد مخاطب دخیل هستند اشاره شده و آمده است: ابتدا به سراغ نظام اجتماعی بروید؛ مسائلی مانند نظام هنجاری موجود در جامعه، نوع نگاهی که نسبت به وقایع و مخاطبان وجود دارد، مجموعه بایدها و نبایدهایی که در هر جامعهای گفته میشود و جامعه از آن تاثیر میگیرد و...
رسانهها در جلب اعتماد مدیران و مسوولان کشور نقش مهمتری بر عهده دارند چراکه اگر رسانهها نتوانند این اعتماد را ایجاد کنند مسوولان هم نمیتوانند نظرات، تصمیمات و نظراتشان را به درستی و به راحتی از طریق رسانهها برای مردم بیان کنند. حسین قندی - مدرس ارتباطات - با بیان این مطلب و با تاکید بر این که اعتماد میان مسوولان و رسانههای دولتی امری طبیعی و شاید به نوعی یک مبادله است، اظهار کرد: اعتماد میان رسانهها و دولت به حقیقتنگاری مربوط میشود یعنی اگر نشریات به سمت نوشتن حقیقت حرکت کنند، ضمن این که سطح کیفی و محتوایی خود را بالا میبرند مخاطبان بیشتری نیز جذب میکنند. وی افزود: آنچه امروز از سوی مسوولان درباره رسانهها مطرح میشود، اعم از سیاهنماییها و یا انتقادهای غیرمنصفانه، در واقع برداشتهایی است که به عملکرد رسانهها بستگی نزدیک دارد.
آموزش و اطلاعات روابط عمومیها ضعیف است که در این راستا باید تلاش و همت مسوولان معطوف شود. محمد خجستهنیا - عضو هیات مدیرهی انجمن متخصصان روابط عمومی ایران - در گفتوگو با خبرنگار ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: دوره آموزشی روابط عمومی شهرداریهای استان کرمان به منظور ارتقای سطح علمی روابط عمومیها برگزار شده که تا روز سهشنبه ادامه دارد و سپس با اجرای آزمون از شرکت کنندگان به آنان گواهینامه اعطا خواهد شد.
ادامه مطلب ...